מצעד הסינגלים של פארק בריטניה

 #11 מאי 2015     שטח   
מצעד הסינגלים של בריטניה
 


 



עוד בימי המנדט הבריטי, חשקו קציני צבא המלכה בלחם ושעשועים. הלחם היה במלאי מוגבל בארץ, אבל לצורך השעשועים הביאו החיילים מן הממלכה הגדולה את אופני ה"פני פארווינג" שלהם (האלו עם הגלגל הענק מלפנים וגלגל קטן מאחור) ויצאו לשבילים ביער חביב בדרום השפלה, שם שתו בירות, קפצו מסלעים, שתו עוד בירות, ואת השאר הם לא זוכרים. לימים נקרא יער זה פארק בריטניה.
טוב, ייתכן שפיסת היסטוריה זו אינה לגמרי מדויקת, ויש שיאמרו אפילו שתחילתה, סופה ואמצעה הם פרי דמיוני הקודח, אבל ללא ספק הסינגלים בפארק בריטניה הם מן הוותיקים בארץ וראויים למלכים.
רגע לפני שהקיץ משתלט על כל חלקה טובה, נצא ליהנות מן הסינגלים הנושכים של פארק בריטניה, כמו גם מן הסינגלים הזורמים, מן הנופים המרהיבים לכל השפלה ומישור החוף, מן העתיקות, הבורות והמערות, ובעיקר מהרבה רכיבה על פס אדמה צר מוקף בצמחיה אינסופית.
שימו לב שלקראת הקיץ הקוצים יוצאים לבלות בשבילים ואין דבר שהם אוהבים יותר מאשר להינעץ בצמיג עסיסי – וודאו שצמיגיכם ממוגנים היטב והחומר בפנימיותיכם וטיובלסיכם טרי, רענן ומוכן לקרב.

 


הנתונים הבסיסיים
מרחק: 20 ק"מ
זמן: 2-4 שעות
קושי פיזי: בינוני
קושי טכני: בינוני-קשה
קושי ניווט: קל-בינוני
טיפוס כולל: 400 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "שפלת יהודה".
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS כאן.
הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בכניסה ליישוב לי-און/שריגים (וויז: שריגים לי און). מכביש 38 פונים צפונה לכביש 353 ונכנסים ימינה לכיוון היישוב לי-און. לאחר שעוברים את שער היישוב חונים בחניון שמצד ימין.
בזמן ההתארגנות לרכיבה זכרו בבקשה שאתם נמצאים בתוך יישוב והקפידו על השקט.
שימו לב: פארק בריטניה חביב מאוד על טיילים רגליים, וחלק מן הסינגלים עליהם נרכב הינם שבילי טיולים רגליים אהודים. היו ערניים ובשליטה מלאה על מנת לא להתנגש בהולך רגל מעבר לסיבוב, והיו אדיבים למטיילים אותם אתם פוגשים בשביל.

 



סינגל בלב שדה

 

יוצאים לדרך

נצא לדרך חזרה בכביש הכניסה ליישוב, נפנה ימינה לכביש 353, ולאחר 400 מ' שמאלה לדרך כורכר. כביש זה חביב במיוחד על אופנוענים ובעלי רכבי ספורט הטסים בו בסופי שבוע, לכן היזהרו מאוד בחצייתו!
מיד לאחר הכניסה לדרך הכורכר נפנה ימינה לסינגל עם סימון של שביל ישראל הזורם בכיף בתוך העמק הצר, בין הצמחייה העבותה והעצים המגוונים. לאחר מרחק לא רב שביל ישראל פונה ימינה בעלייה, אך אנו ממשיכים ישר, ובהמשך השביל פונה שמאלה, שוב בעלייה, אבל אנחנו נצמד לשביל בתוך העמק (קצת פחות ברור עכשיו) עד שהוא פוגש דרך רחבה בסימון ירוק  (1).
נפנה ימינה לטיפוס מאתגר, ונשאר עם הדרך בסימון הירוק עד למפגש חוזר עם כביש 353. נחצה את הכביש בזהירות ונכנס ימינה אל חניון קטן ובו פסלים של שני כבשים ומתקן משחקים המעוצב על ידי הפסל רוסלן סרגייב, הבונה פסלים סביבתיים מבוססי ברזל ובטון בשיבוץ פסיפסים של זכוכית וקרמיקה. במקרה שלנו, הפסל הוא גם מגלשה (2).





כבשי אקסטרים


נפנה ימינה, בין החניון לכביש, ומיד אחריו נפנה שמאלה אל סינגל מאתגר בעלייה שיוביל אותנו בין בוסתנים עתיקים עד לדרך עפר. נפנה שמאלה עם הדרך, המתעקלת מיד חזרה ימינה, ואז שוב שמאלה אל המשך הסינגל. לאחר 150 מ' נוספים נפגוש מדרגות היורדות שמאלה, עם סימון שביל ישראל, ונפנה שמאלה לירידה מאתגרת במדרגות ובחברותיהן המסתתרות מאחורי הסיבובים, עד שנגיע אל הדרך שמתחת (3).



מדרגות לגן עדן


נמשיך ישר אל תוך סינגל בסימון שבילים אדום, "שביל הבורות והבארות", להמשך הנאה סינגלית עילאית. לאחר 800 מ' בשביל נוכל להבחין בבאר עתיקה מכוסה ברשת ברזל מצד ימין. בהצצה פנימה לא נוכל להבחין בתחתיתה, אך מבחן האבן הנופלת פנימה מלמד שעומקה כ-35 מ', כגובה בניין בן 10 קומות! (4).



זהירות לא ליפול...


נמשיך עם השביל האדום, אך כשאנו פוגשים ואדי נוסף, והסינגל האדום פונה ימינה לעלייה לא ממש רכיבה, נמשיך ישר עד שנפגוש דאבל, נפנה ימינה ונטפס בדאבל עד שנפגוש דרך רחבה ליד חניון. נפנה שמאלה אל צומת דרכים/כבישים גדול, שם נפנה שמאלה אל סינגל שביל ישראל המטפס במעלה הגבעה ובוחן שוב את נפח ריאותינו.
השביל מגיע לשיא הגובה, חוצה כביש, וממשיך ישר לקטע טכני בירידה המסתיים במגרש חנייה למרגלות תל עזקה. נמשיך ישר, נחצה את מגרש החניה ושוב נתחיל לטפס. נעבור מימין לשער, נפנה ימינה כשנראה מדרגות משמאל, ואז שמאלה לדאבל המטפס לכיוון ראש התל. כשנגיע לאזור השטוח נפנה שוב ימינה, נעבור את המדרגות ואז שוב ימינה לטיפוס הסופי אל ראש התל (5).





אתגרים טכניים לרוב



על גבעה זו נמצאו שרידי מגדלים וחומות אשר היו, כך מעריכים, חלק מן העיר המקראית עזקה. כמו כן נמצאו כאן חותמות וממצאים עתיקים נוספים, וכן מערות מסתור מימי מרד בר כוכבא. מעבר להתרשמות מן העבר העשיר אך הנסתר של המקום, נתמוגג לא פחות מן הנופים הנהדרים המקיפים אותנו מכל הכיוונים, כולל מישור החוף הנפרש למרגלותינו ממערב.
לאחר שנגיע לתצפית המזרחית נרכב בדרך צפונה ואז נפנה שמאלה להקפת ראש התל. במקום בו הייתה הדרך נעשו כעת חפירות ארכיאולוגיות כך שצריך לאלתר שם מעבר, לרכב עם הנופים הנפרשים מימיננו ולהגיע חזרה למקום ממנו עשינו את העלייה הסופית אל ראש התל, כאן נראה מימין דאבל היורד בתלילות ונתחיל לרדת בו, אך נשים לב שלאחר ה"מדרגה" הראשונה חוצה אותו סינגל, כאן נפנה ימינה (6).





מישור החוף נפרש לפנינו


זהו סינגל משובח בירידה, קצת פחות מתוחזק אך לא פחות מהנה, המסתיים לבסוף בחניון סמוך לכניסה הצפונית לפארק. נפנה שמאלה בדרך העפר, ימינה בפיצול הדרכים ובכביש ימינה ומיד שמאל אל דרך הממשיכה מערבה. נקפיד לרכב על הדרך הראשית מבין השלוש המציעות את עצמן ולאחר 200 מ' נגלה סינגל ירוק החוצה אותנו (7).




שדות מושב עגור ברקע


פגשנו כעת את סינגל שביל עינב, הידוע יותר בשמו העממי "סינגל עגור". סינגל זורם אותו בנתה קק"ל על הגבעות המשתפלות מן הרכס המרכזי של פארק בריטניה לכיוון המושב עגור . נפנה ימינה ונרכב עם הסינגל שאמנם אינו טכני כמו הסינגלים הקודמים בהם רכבנו, אך הוא מאוד זורם ומהנה, ולאחר 2.3 ק"מ, לאחר שהסינגל פונה שמאלה בחדות בנקודה הצפונית ביותר שלו, נראה שוב בור מכוסה שכבת מתכת מצד ימין, ונעצור לבדוק אותו (8).




מערת קולומבריום סמוך לסינגל עינב


זהו בור פעמון גדול ובו קולומבריום. לצדו נראה את הפתח המאפשר כניסה פנימה אל החלל, לבדיקת הכוכים בקירות והגרפיטי הפחות סימפטי לצדם. נמשיך לרכב לאורך סינגל עגור ולאחר 900 מ' נגיע למפגש עם סינגל בסימון שחור. זהו סינגל האלה, המקשר בין פארק בריטניה לסינגל ביער חרובית. אמנם זה לא הכיוון שלנו כעת, אך מכיוון שבאנו ליהנות, לא נוכל לפסוח על הקטע הראשון בסינגל ונפנה אליו. מצפה לנו כעת ירידה רצופה סיבובים וסלעי מקפצה קטנים המבטיחים מנת אדרנלין הגונה לפני שנגיע לתחתיתה (9).



הקיץ מתקרב – מגנו את צמיגיכם


כעת נפנה שמאלה בדאבל המטפס חזרה דרום-מזרחה ונרכב בו 1.6 ק"מ עד שנפגוש את מיודענו סינגל עגור עם הסימון הירוק ונפנה ימינה אל המשכו (שימו לב שהמשך הסינגל הוא דרך שער קטנטן בגדר ולא מסביב לה). לאחר קטע סינגל נוסף, הירוק ממשיך בדאבל המטפס מזרחה ומשתלב חזרה עם קטע אותו רכבנו אי אז לאחר שביל הבורות והבארות. כשהסימון הירוק פונה שמאלה אל המשך הסינגל נמשיך ישר בדאבל ונטפס עד למעלה. נפנה שמאלה ונגיע לצומת הגדול, נעבור את הכניסה לשביל ישראל מימין ואז נפנה ימינה בדרך עם סימון שבילים שחור, המטפסת עד לצומת דרכים נוסף (10).




דן "קטן" טס בגובה נמוך


נכנס שוב אל סינגל שביל ישראל בעלייה לא קלה ולאחר 250 מ', בראש עלייה רגלית, נראה ששביל ישראל ממשיך שמאלה ולמעלה בעוד מימין יש סינגל שטוח. נפנה אליו ונרכב על קו גובה כ-300 מ' עד שנפגוש שוב, איך לא, את המשכו של שביל ישראל. נפנה בחדות שמאלה, אך מיד נמשוך ימינה, לעזוב את שביל ישראל ולהמשיך דרומה בסינגל מעט פחות ברור, אשר יביא אותנו לבסוף לדרך על גבול היישוב לי-און. נפנה ימינה ומיד שמאלה דרך חניה פרטית אל רחוב בתוך היישוב, ואז ימינה ומיד שמאלה אל דרך עפר החוצה אותו. כשנגיע שוב לרחוב נפנה שמאלה ונגלוש בו עד שהוא מגיע אל מגרש החנייה ממנו יצאנו לדרכנו.