חגית ובת שלמה יצאו לסנגל

קושי טכני: קל-בינוני
קושי ניווט: קל
טיפוס כולל: 225 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "הכרמל".
מעגלי: כן.
GPS: קובץ GPS כאן .
הגעה לנקודת המוצא: בקצה הצפוני של כביש 6 יורדים לכיוון זיכרון יעקב, ואז פונים ימינה לתחנת הכוח חגית (אפשר להכניס בוויז "תחנת כוח חגית"). אחרי כ - 300 מ' פונים ימינה לדרך עפר (שילוט קטן "חניון חגית") נוסעים כק"מ ומגיעים למגרש חניה קטן.

בקצה הצפוני של כביש 6 ממתינים לנו שני סינגלים נהדרים הטובלים בפריחה מרהיבה. עם מיקום מאוד נגיש ושתי לולאות לבחור או לחבר, הסינגלים הללו מהווים אפשרות מצוינת לקוויקי בצפון, לצאת קצת מן המגרש הביתי, בלי לחרוג ממגבלות שעת גג.
סינגל חגית נבנה מסביב לתחנת הכוח "חגית" של חברת החשמל, ביוזמתה ומימונה של החברה, כמחווה ללקוחות חברת החשמל אשר עברו לקבלת חשבונות אלקטרוניים ובכך הועילו לסביבה על ידי חסכון גדול בנייר. בסינגל שתי לולאות, המזרחית מקיפה את תחנת הכוח ואורכה כ-7 ק"מ, והמערבית, שאורכה כ-15 ק"מ גובלת ביישוב בת-שלמה ובכך מאפשרת חיבור למסלולים בהר חורשן או דרום הכרמל.

טיסה בסינגל בת שלמה

הסינגלים, בעיקר בת-שלמה, נוחים לרכיבה ומתאימים גם לרוכבים מתחילים ולמשפחות, אם כי כמו כל סינגל טוב, כשמגבירים את המהירות ניתן גם בו להגיע לשיאי אדרנלין.
רובו של המסלול עובר בשטח פתוח, כך שהוא אינו מומלץ בקיץ כשהשמש קופחת, ולעומת זאת באביב הוא ירוק ופורח עד כדי כאב. הווה אומר: יאללה, צאו מהר לפני שייגמר!

סינגלים. אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל.

יוצאים לדרך

נצא לדרך מזרחה מן החניון, תחילה על המשך דרך העפר, ובמהרה השילוט של סינגל חגית יוריד אותנו ממנה אל הסינגל. 450 מ' מן ההתחלה, לאחר ירידה מהירה ומתפתלת נפגוש דרך ונפנה בה שמאלה לעלייה תלולה (עוזבים לזמן קצר את הסינגל הרשמי). לאחר 200 מ' בעלייה נפנה ימינה עם שביל ההליכה המסומן ולאחר 500 מ' נוספים נרד לכיוון נחל תות. נפנה ימינה להמשך השביל הרגלי, אך מיד נניח את אופנינו בצד ונעשה דרכנו בינות לצמחיה אל עין תות (1).

עין תות המקסים

לאורך נחל תות ישנן ארבע נביעות, וזו אחת מהן, היוצרת כאן בריכה יפיפיה בלב צמחיית הנחלים העוטפת את הנחל. לאחר שנתרשם מן המעיין, נחזור אל סוסי הברזל (והאלומיניום והקרבון), נמשיך עם שביל הולכי הרגל במורד הערוץ ובמהרה נפגוש את הסינגל ונפנה בו שמאלה להמשכו, תוך חצייה רטובה של הנחל. השביל ממשיך על הדאבל, ובמהרה נכנס חזרה לסינגל ומתחיל בטיפוס ארוך ויפה עד מעל תחנת הכוח. עוד קטע קצר בדאבל ואז שוב סינגל שלבסוף גולש מטה מעברה השני של תחנת הכוח, שם, סמוך לדרך היורדת דרומה, נשמור על הימין, נחצה את הדרך ונגיע למפגש סינגלים (2).

תחנת כוח חשמלית, כן?

פגשנו עכשיו את הלולאה השנייה ("בת שלמה") ונפנה ימינה בכדי לרכוב בה. מצפים לנו כעת ארבעה וחצי קילומטרים משגעים של סינגל זורם עם נוף לכרמים וגבעות ירוקות מתגלגלות שמסתיימים בקטע מטריף בתוך חורש מקסים עם ירידת סרפנטינות משולבת ברמים גדולים ועלייה בסרפנטינות עד למפגש עם דרך כורכר רחבה (3).

ברם משובח בסינגל בת שלמה

מי שמעוניין להתחבר לסינגלי הר חורשן או הכרמל יפנה כאן ימינה, אך אנחנו נפנה שמאלה ונשתלב ימינה עם המשך הסינגל בעוד עלייה נהדרת שבסופה נוף מרהיב של שיפולי הכרמל והגבעות העגלגלות של הר חורשן ולא פחות חשוב מכך, עוד ירידה מטמטמת.

בתחילת החורף הנרקיסים יוצאים בהמוניהם

כעת הסינגל מתחיל לחזור מזרחה, פחות או יותר לאורך קו גובה, ו-2.8 ק"מ לאחר נקודה 3, הוא מתקרב לגדר מצד שמאל (4).
מנקודה זו הרכיבה על הסינגל מספקת תחושה מסוימת של תפירה מעט מיותרת לצורך הגדלת הקילומטרז'. מי שרוצה מוזמן להמשיך כאן על הסינגל, אך אני מציע קיצור קטן על מנת לשמור על רמת הפאן הממוצעת הגבוהה.

סיבוב מעל הנוף

נפנה שמאלה בין הצמחייה, נחצה את הגדר בחור שבה, ונפנה ימינה בדאבל שבצדה השני. הדאבל מטפס במתינות ואז יורד בתלילות, כאן נשים לב לחלקו הקודם של הסינגל אשר חוצה את הדרך, נפנה ימינה לתוך הסינגל ובמהרה נגיע חזרה לצומת הסינגלים בחיבור בין הלולאות (2).

מסלול מקוצר מתאים גם למשפחות

הפעם נבחר בשביל ישר ושמאלה על מנת להתחבר לסופו של סינגל בת שלמה ולגראנד פינאלה של כל המסלול – ירידה נהדרת בתוך הפריחה המשגעת. נגיע למטה בהיי, נפנה ימינה עם הדאבל לחציית נחל רטובה (או מעבר יבש על הסלעים מימין), נחצה את כביש הגישה לתחנת הכוח ונמשיך עד הרכבים הממתינים. סיימנו.