Cannondale scalpel carbon 3

Cannondale scalpel carbon 3
חדים כתער מהירים כטיל


יבואן: www.recycles.co.il
מחיר באתר: 18,519 ₪




תחילת שנות האלפיים, ענף אופני ההרים העולמי נמצא בתחילתו של עידן פופולאריות ההמונים, האינטרנט עדיין משמש כאמצעי שולי להעברת אינפורמציה בענף והעיתונות הכתובה היא השופר הרשמי של היצרנים. באותם ימים קנונדייל היו השליטים הבלתי מעורערים של הפיתוח הטכנולוגי ובשנת 2002 הם הפילו את פצצת הסקלפל- לראשונה אופני XC סופר תחרותיים מבוססי שיכוך מלא (השם ירחם). תמונות האופניים הראשונות שפורסמו על דפי הכרומו הכילו קטעים מטושטשים וכל הענף רחש ספקולציות על מהות הטכנולוגיה החדשה. לאחר שנחשפו במלואם, התגלתה שילדת זנב רך (כן היה דבר כזה) נטולת צירים, עם בולם אחורי מינימאלי שחובר לחלקו אחורי של צינור האוכף. גלות הכותרת היו תומכות שרשרת גמישות עשויות  סיבי זכוכית שלקחו את טינקר זוארס וערימת השיער שלו, פעם אחר פעם לראש הפודיום. מאז חלו תמורות רבות בענף האופניים אבל הסקלפל עדיין אתנו, ב 2015 הסקלפל עדיין יושבים על סגמנט אופני XC תחרותיים, אך במעטפת ביצועים רחבה יותר, ו-13 שנים לאחר השקתם הם פונים גם להמונים שמחוץ למסלולי התחרויות ויכולים לשמש גם את אלו שהתפשרו במהלך השנים על סגפנות כואבת.





 
Highlights
  • שלדת קרבון מלאה קלה וקשיחה
  • מתלה ציר יחיד המייצר מהלך של 100 מ"מ עם Zero Pivot seatstay
  • מזלג לפטי Hybrid PBR עשוי אלומיניום
  • זווית ראש 71 מעלות
  • זווית צינור כיסא 73.5 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 17.5 אינצ'ים
  •  בסיס גלגלים: 43.3 אינצ'ים
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים – 11.6 ק"ג
     (*) הנתונים הם למידת מדיום

 

 

למרות טלטלות רבות שעברו על החברה בעשור האחרון, קנונדייל עדיין נמצאים בטופ של הפיתוח הטכנולוגי, ושלדת הסקלפל היא סוג של מצגת חיה ותלת ממדית למגוון הטכנולוגיות מבית בתוספת של כמה של יצרנים מבחוץ. אוסף של צינורות רחבים במיוחד מרכיבים שלדה יפיפייה למראה, הצינור התחתון המעובה מתחבר לצינור העליון בחיבור רחב וגדול במיוחד המכיל בתוכו את מיסבי הראש האינטגרליים בקוטר 1.5 אינצ'ים הייחודיים לקנונדייל. מתלה הציר היחיד הפשוט לכאורה מייצר מהלך של 100 מ"מ ונשלט על ידי רוקר אלומיניום מהוקצע השולט על יחס המינוף ומחובר לבולם מונרך בעל שני מצבי פלטפורמה של רוקשוקס. המשולש האחורי עשוי הקרבון בנוי מתומכות אוכף שטוחות וגמישות שתפקידם לשאת את סוף התנועה שמייצר המתלה במקום צירים מסורתיים. השלדה קשיחה מאוד בעיקר הודות לצירי מתלה בקוטר 12 מ"מ העוברים מצד לצד לרוחב השלדה.








חלקים בולטים
הסקלפל קרבון 3 אותם קיבלנו למבחן, הוא הדגם הרביעי והנמוך בהיררכיית דגמי הקרבון של משפחת הסקלפל. הוא מבוסס על חלקי הינע בתצורת 2x10 ברמת X7/ X9 של סראם, גלגלים קלים וחזקים מבוססי חישוקי Stan's ZTR Rapid וחלקי שליטה גנריים של היצרן. בחזית ניצב בגאון מזלג הלפטי PBR בגרסת אלומיניום עם נעילה מכנית ושליטה על הריבאונד. בשנים האחרונות קנונדייל הכניסו שיפורים רבים במזלג חד הרגל שלהם שהבולט בהם הוא שימוש במיסבי החלקה תחתונים בנוסף למשטחי הגלילים המסורתיים של הלפטי. החיבור בין שני סוגי מייסבים שזכה לשם Hybrid, יוצר לטענתם עבודה חלקה יותר עם אטימות משופרת המבטיחה טווח גדול יותר בין הטיפולים. סטם אינטגראלי עשוי יחידה אחת מינימליסטית וחסרת ברגים עם הסטירר מעובה הקוטר משלים מראה ייחודי ונקי ביותר.





 

על השביל
כבר מסיבוב הפדל הראשון חודרת ההכרה שמדובר כאן על מכונת מירוץ. למרבה ההפתעה האופניים לא משדרים את תחושת הסגפנות המצופה מהז'אנר, תנוחת הישיבה היא יחסית זקופה והנפת גלגל קלה יותר מאופנים בעלי ייעוד פרוע יותר. למרות שכותב שורות אלו אינו נמנה על מסדר סגפני השבילים, הוא יודע להעריך יעילות דיווש ומהירות ואלה נזעקים מכל עבר בסקלפל.







הם מזנקים לכל לחיצה קטנה על הפדלים ומשדרים קשיחות ודיוק מהשלדה, מהמזלג ומהקוקפיט. גם במצב פתוח בבולם האחורי האופניים מדוושים במינימום נדנוד, מפצירים ברוכב לצאת לדיוושים נמרצים בעמידה ומייצרים אינרציה ומהירות בלתי חוקית.







האופניים מטפסים באותה קלות ויעילות כמו בדיוושים נמרצים במישור, למרות פלטה אימתנית של 38 שיניים בקראנק, לא נדרשו לרדת לפלטה הקטנה גם בעליות קיר שהיו גורמות לנו לחפש באובססיביות הילוך קל יותר על כל אופניים אחרים. על הנייר סגמנט הירידות אמור להיות זניח כאשר מדובר על אופניים כמו הסקלפל, אך מי מכם שעוקב אחרי תחרויות XC בינ"ל בשנים האחרונות לא יכול שלא להבחין בשינוי הדרסטי באופי הטכני של התחרויות. גינות סלעים אימתניות, גאפים ודרופים הם חלק מהתפאורה הסטנדרטית שמתחרים צריכים להתמודד איתם, לכן ההכנה להולכה פנימית של מוט אוכף מתכוונן שיש על השלדה נראית טבעית ביותר.







כמו מרקו פונטנה, הפנומן האיטלקי של קנונדייל גם אנחנו הרשינו לעצמנו להתקין על הסקלפל מוט אוכף מתכוונן, עובדה שהגבירה את הרצון שלנו לחפש אתגרים מחוץ לגבולות ה- XC הטהור. כמובן שהגלגול ושימור האינרציה מהסעיף הקודם מתגברי ביתר שאת עם הנטייה של השביל לרדת והקלות בה האופניים האלה מפתחים מהירות יכולה להפחיד לעיתים. אך שלא כמצופה מהז'אנר הם גם מייצרים סוג של מעטפת ביטחון שמוציא מהרוכב הטכני הממוצע גם את יצר ההשתובבות ואת החיפוש אחר אתגרים טכניים. במהלך המבחן מצאנו את עצמנו חותרים לחיפוש קוים טכניים מאתגרים ועולים לאוויר בקלות יתרה מכל קפל קרקע מזדמן.







ממדי השלדה, בסיס הגלגלים ותומכת השרשרת הקצרות במיוחד של הסקלפל יחד עם הקשיחות הקיצונית של השלדה והלפטי המדהים, מעניקים לאופניים יכולות של אופני שבילים מהירים, מתמרנים ומלאי פאן פאקטור. לטעמנו הלפטי הוא אחד מבולמי הזעזועים הטובים בשוק, יכולת העקיבה שלו, משקלו וקשיחותו היא קטגוריה בפני עצמה. למרבה ההפתעה גם יכולת הספיגה שלו באלמנטים שלא תמיד יתאמו את הוראות היצרן הייתה מדהימה (מבחן זה מבחן...), אם כי היינו מסייגים וממליצים לא לעשות זאת באופן קבוע על הסקלפל.







סיכום
הסקלפל קרבון 3  הם מכונה טכנולוגית ,יעילה ומוכוונת מטרה. קשיחותם, יעילות הדיווש שלהם ויכולת שלהם לייצר ולשמר אינרציה/ מהירות עדיין יכולים לשמש כציון דרך, ממש כמו אותם סקלפל ראשונים. אולי לא היינו בוחרים בהם כאופני שבילים קלאסיים, אך היכולות שלהם בתחום זה יכולות לבייש אופניים גדולים בהרבה. הסקלפל יהיו בן לוויה מושלם לרוכב חזק חובב מהירות בעל חיבה לרכיבת פאן, כזה שמבלה את זמנו ברכיבות XC /מרתון ארוכות יחד עם רכיבות סינגלים מהירות ואינטנסיביות.




רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם