מעצורי דיסק באופני כביש- טור דעה

מעצורי דיסק באופני כביש- טור דעה






לאחרונה כמעט ואי אפשר להתעלם מהמגמה של ייצרני שלדות וגלגלים להוציא לשוק דגמים של אופני כביש שמצויידים בבלמי דיסק. ראשונים היו אלו ייצרני השלדות וכך המשיכו יצרני בלמים ומערכות הילוכים אשר הוציאו את הוורסיות שלהם לחלקים תומכי בלמי דיסק לאופני כביש.
אם כן, מדוע אופניים המצויידים בבלמי דיסק אינם נפוצים בשוק ומדוע אינם בשימוש המקצוענים? התשובה לשאלה נמצאת אצל הארגון הבינלאומי של הרכיבה המקצועית (UCI ) האוסר על רכיבה תחרותית עם בלמי דיסק.
ארגון נוסף שחשוב להכיר בדיון זה הוא ה WFSGI, ארגון ייצרני האופניים וחלקי האופניים העולמי, האינטרס שלהם הוא לגרום ל UCI לדון על האיסור בשימוש בבלמי דיסק ולהותיר את שימושו בתחרויות. שימוש תחרותי יביא לביקוש גדול של אופנים וחלקי אופניים של רוכבים חובבים ומשם ייכנס הכסף אל כיסם של הייצרנים.
בשנת 2014 ה UCI יצא בהצהרה שבשנת 2015 הם יבחנו את השימוש בבלמי דיסק בתחרות Paris Roubaix. התחרות ידועה כקלסיקה יומית קשה המשלבת תנאי מזג אוויר גשומים ובוציים ברכיבה על אבנים מרוצפות ((Pave. מספר חודשים לפני הניסוי המדובר, ה-UCI חזרו בהם ודחו את הניסוי לשנת 2016. הסיבה הינה שחברת SRAM עברה תהליך Recall על כל חלקי הבלימה ההידראוליים לאופני כביש, Campagnolo האיטלקית נטולה מערכות דיסקים לאופני כביש ורק חברת Shimano מוכנה למבחן.
בתאריך 24 למרץ 2015 הודיעו ה UCI שהחל משנת 2017 יותר השימוש בבלמי דיסק בתחרויות של הדרגים המקצועיים. יש להבין שאמירה זו היא סוג של גזירה על השוק וניצחון אדיר לארגון WFSGI.






לפני שאתן את דעותיי באשר למה לא צריך דיסקים על אופני כביש, אאיר את הזווית הכלכלית של המעבר מבלמים קלסיים לדיסקים.
במשך שנים רבות שלטו אופני הרים בעלי גלגלי "26 בשוק, עד להופעת גלגלי "29, דבר אשר גרם ל Refresh"" בתעשייה. אופני "26 יוקרתיים הפכו לסחורה לא סחירה והיום ניתן למצוא בעמודי יד שנייה לא מעט זוגות אופני כאלה עם שלדת קרבון ומערכות XTR למכירה במחירים של 30% מהמחירון שלהם.
אני צופה אפקט דומה גם במעבר בין המעצורים באופני הכביש, כל השלדות ששילמנו עליהן עשרות אלפי שקלים יהפכו למוצרי יד שנייה עם סחירות נמוכה, גלגלי Zipp, Enve, Lightweight שעלו המון כסף יעלו אבק במחסן או ימכרו במחירים מצחיקים, לא בגלל שדיסקים טובים יותר, אלא רק משום שאנו רוצים לרכוב על מה שיש למקצוענים. לא רק לקוחות הקצה יפגעו מהמהלך, כל היבואנים והמפיצים יתקעו עם ציוד שלא מתאים לבלמי דיסק, דהיינו, סחורה בשווי אלפי דולרים ללא כל ביקוש. השאלה היא האם עד 2017 השוק יצליח להתאזן עם ביקוש למוצרי דיסקים או לא...
אספר כי לפני מספר שבועות ייצגתי את מקום העבודה שלי בתערכות אופניים גדולה באנגליה, את התערוכה הפיקה חברת Madison שמפיצה את Shimano באנגליה, אירלנד ועוד מספר מדינות, ייצרנית אופניים Genesis שגם מחזיקים בקבוצה מקצוענית. כל האופניים בתערוכה וציוד הכביש שהוצגו בתערוכה היו עם בלמי דיסק, כל אנשי הצוות של Shimano דיברו על בלמים רגילים כהיסטוריה בהתהוות ועל העתיד של הדיסקים.








צריך או לא?
מה דעתי על בלמי דיסק באופני כביש? לא! לא! ובבקשה לא!
למה לא דיסקים? בואו נתחיל בשורה התחתונה (עבורי הראשונה):
 פוזה- דיסקים על אופני כביש נראים רע, זה מכוער ונראה אגרסיבי. אופני כביש הם בלרינה שרוקדת על אספלט, לא אופני גראוול שצריכים להיות עמידים וחסונים על דרכי כורכר.
בטיחות- נראה לי מפחיד הדבר הזה, קבוצת רוכבים מתרסקת בערימה, דיסקים חמים וחדים יכולים להוריד ולפגוע באיבר או שניים וזה לא מרגיש טוב.
משקל- התאום של ה״פוזה״. איך שלא נהפוך את זה, הדיסקים שמוצגים היום לאופני כביש הם כבדים יותר. השיפטרים כבדים, הקליפרים כבדים, הנאבות כבדות והדיסק הוא עוד תוספת למשקל. בנוגע למשקל, ה-UCI הודיעו שהם עומדים לפתוח לדיון את הגבלת המשקל של 6.8 ק"ג לאופניים ואז אולי הייצרנים יתחילו להוריד משקל מחלקים אוחים וכך לפצות על העלייה במשקל הבלמים. זה עדיין לא פותר את העלייה במשקל באזור הכי חשוב של האופניים, בגלגלים.
אווירודינמיות- אני פחות מאמין לקלישאה של "המוצר הזה יוריד לך 4 שניות על כל שעת רכיבה במהירות 45 ק"מ"...אבל באמת שמערכת הבלימה שמצויידת בדיסקים פחות אווירודינמית.
״צריך״- לא, לא צריך את זה. לי נושא העצירה מעולם לא הפריע. הבלמים שלי עובדים מצויין ומעולם לא הרגשתי שחסרה לי מודולציה או עוצמה בעצירה.









אז למה כן דיסקים?
ירידות ארוכות- אמנם אנו חיים ורוכבים רוב הזמן בישראל, ללא ירידות ארוכות שמעמיסות חום על החישוק וגורמות לנזקים לחישוקים וגורמים לפנימיות וצמיגים להתפוצץ, אך באירופה וארה"ב יש הרבה כאלה ובאמת עם דיסקים אין מגע עם החישוק ולכן אין התחממות עליו ואין חשש לצמיג שיתפוצץ.
מזג אוויר-  כאמור, אנו בישראל, רוב העולם לא. רכיבות גשומות מאוד נפוצות ביבשות השונות, רכיבה עם דיסקים לא רואה ממטר גשם, בוץ ולכלוך, דבר הגורם לירידה משמעותית באיכות הבלימה, לדיסקים זה לא מזיז.
עמידות החישוק- בלמים רגילים שוחקים את משטח הבלימה כל פעם שאנו משתמשים בהם. למשך זמן הבלימה מביאה לפגיעה בדפנות החישוק ושחיקה ההורסות את החישוק (בעיקר בקרבון). השחיקה גם מורידה מאיכות הבלימה וגם הורסת את החישוק. בדיסקים אין מגע בחישוק כלל ולכן הגלגלים בעלי הדיסקים תמיד יהיו עמידים יותר.
משקל- נכון, הגלגלים יהיו כבדים יותר בגלגל הנאבה והדיסק אך יחד עם זאת תהיה ירידה משמעותית במשקל החישוק. דבר זה הוא קריטי משום שמשקל היורד מההיקף מקל על האצה ועצירה של הגלגל.








סיכום:
סיבות ״כן״ ו״לא״ ניתן למצוא בשפע ורק הזמן יראה לנו איך המגמה הזאת תתקדם. אני מאמין שמשנת 2016 ייצרני האופניים וחלקי האופניים יציגו פתרונות חכמים יותר, יציגו משקלים נמוכים ומערכות יפות יותר אשר יסתנכרנו עם אופי אופני הכביש.
אני לא אוהב, אבל לא אני קובע.
התעשייה קובעת על מה אנו נרכוב ומה נרצה. אחרי המעבר (המבורך) להילוכים חשמליים, אחרי המעבר ל-11 הילוכים, המעבר המשמעותי הבא יהיה לבלמי דיסק. המעבר אינו נמנע וכל הגורמים בשוק ילמדו להתמודד איתו על כל ההיבטים שהצגתי.
גם בפלוטון המקצועי יהיה מעבר הדרגתי, רכבי הלווי והמכונאים ילמדו איך מחליפים גלגלים בתחרות כאשר לאופניים אין שחרור מהיר, השמקלים יתאזנו וכולנו נשכח את האופניים שאנו מכירים היום, ממש כמו אופני XC עם גלגלי 26" ובלמי V Brake.
אגב, עוד נושא שלא העלתי הוא אי הסדרת סטנדרטים. חלק מייצרני האופניים מציעים את התפיסה של הגלגלים עם ציר 9 מ"מ, חלק מציעים ציר 12 מ"מ ללא שחרור מהיר, יש אפילו שמועות על שינוי הרוחב של הנאבה האחורית מרוחב 130 מ"מ לגדלים רחבים יותר. עוד דבר שרק יכביר על בלבול הצרכן.

 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם