Corratec Inside Link 10Hz x

Corratec Inside Link 10Hz x

יבואן: רן זילכה – קורטק ישראל ran-zilka.co.il
מחיר האופניים במבחן: 18,900 ₪ (כולל מוט כסא מתכוונן)





קורטק היא יצרן אופניים גרמני ותיק ומוכר גם מחוץ לאזור המחייה רווי ההרים היערות והמים בבוואריה. למעשה הוא המותג הגרמני הראשון או לפחות מהראשונים שזכה לייצוג מקומי איי שם בתחילת שנות ה-2000 ע"י הוביס, חנות רמת גנית מאובקת עם גישה "ייחודית". אז קורטק ה"אקזוטית" הכניסה למגוון הדגמים המצומצם לתקופה, זנבות קשיחים יפיפיים עם צינור עליון קשתי מפוצל שהתחבר לתומכות האוכף בסילואטה מאד ייחודית לאותם ימים של בריאת הענף המקומי. כמו יצרנים גרמניים אחרים גם קורטק מתחזקת פורטפוליו גדול מאוד של דגמים מאופני כביש סגפניים, דרך דגמי שטח מגוונים ועד אופניים חשמליים (השם ישמור). החברה הבאוורית מתהדרת בהנדסה גרמנית מתקדמת והתאמה של פיתוח הדגמים לגנטיקה של אזור המחייה הטבעי שלהם. מתוך כך, לחברה מספר פיתוחים בתחום הייצור והמתלים בראשם מתלה ה- Inside Link עליו מבוססים אופני ה- Inside Link 10Hzאותם קיבלנו מרן זליכה היבואן המקומי החדש של המותג. אופני השבילים החדשים של המותג מבוססי גלגלי 27.5” וזוכים לתוספת של עוד טכנולוגיה ייחודית מבית העונה לשם הכה פוליטכני- 10 הרץ.






ה- Inside link הוא מתלה כפול חוליות קצרות, בדומה למתלה הVPP- של סנטה קרוז/ אינטנס. אליבא דה קורטק מדובר במתלה קשיח ששומר על יעילות דווש גם במצבים בהם במתלים אחרים הרוכב היה נועל את הבולם ומסתפק בתפקוד מתפשר של המתלה. בקינמטיקה של ה- Inside Link  קורטק תכננו מתלה בעל 200% אנטי סקוואט (על זאת נרחיב בכתבה על מתלים שתתפרסם בקרוב), אם נתרגם זאת לשפה פשוטה, אזי אנטי סקוואט של 100% אומר שלחץ שמופעל על המתלה בפידול כתוצאה ממתח השרשרת, אינו משפיע על כווץ המתלה. בפחות מ 100%, נחווה כווץ ארור ע"ש רוברט הקרוי בוב(יג) ומעל 100% נחווה פתיחה של המתלה האחורי בהפעלת כוחות דווש.







10 הרץ הוא שם הטכנולוגיה שאמורה לאפשר למתלה האחורי להתמודד טוב יותר עם מהמורות בעלות פרופיל מרובע כמו גינות סלעים או שורשים, לשפר אחיזה ולרכך את המכה. זאת מההבנה של המהנדסים כי מתלה אחורי מתקשה לעבוד כראוי בתדר גבוה מ 10 הרץ. על מנת להתמודד עם תדר עבודה גבוה בו נתקלים במהלך רכיבה, קורטק מחברים את הבולם האחורי בצדו האחד לאלסטומר אשר מרסן ומסננן את התנודות בתדר הגבוה . לטענתם זהו פתרון פורץ דרך המאפשר למתלה לעבוד גם בעומס נמוך מזה הדרוש לבולם להתחיל לעבוד (בגלל חיכוך פנימי הקיים בכל בולם).


 



אז למה זה טוב?
 כדי לאפשר עקיבת שטח טובה יותר ולקבל תכונות מתלה רצויות. בתאוריה, כאשר תכונת קשיחות של הבולם מחד, ומנגנון התמודדות עם אלמנטים בתדר גבוה מאידך מצומדים יחד, אפשר לפתוח בחגיגה. האמנם? מאחר וכותב שורות אלו הוא מהנדס מכונות ומאחר וגרמנים ידועים ברצינות ללא פשרות שלהם, יצאנו לבדוק את השם המחייב.
 
 
 





Highlights
● שלדת אלומיניום "27.5
● מתלה Inside Link בעל ציר וירטואלי המייצר מהלך של 120 מ"מ, עם תוספת אלסטומר 10Hz המייצר עוד 20 מ"מ מהלך
● קיט חלקים מבוסס מערכת הינע ברמת XT
● אורך צינור עליון 594 מ"מ
● זווית צינור ראש 68 מעלות
● זווית צינור כיסא 74.5 מעלות
● אורך תומכות שרשרת 438 מ"מ
● בסיס גלגלים 1152 מ"מ
● משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 14.3 ק"ג
(*) הנתונים הם למידת 42 סמול/ מדיום
קורטק משתמשים בצינורות אלומיניום בעובי משתנה שמעניקים לאופניים מראה קרבי בקווים נקיים יחסית, ריתוכים נאים ועיצוב מוקפד הן של השלדה והן בצביעה האיכותית משלמים חבילה נאה ביותר. אזור הלינק המרכזי נראה מעט מחוץ לסקלה הכללית אך הצבע הירוק מפצה על כך. המהלך האחורי מורכב מ 120מ"מ של המתלה וכ-20 מ"מ של האלסטומר. הגיאומטריה היא מתחום השבילים/ AM עם זווית ראש של 68 מעלות, מרווח עמידה טוב ואורך תומכות שרשרת קצרות יחסית לקטגוריה זו.




          




חלקים בולטים
למבחן קיבלנו את הדגם ה-X בעל המפרט הגבוה. ההבדלים העיקריים בינו לבין הנמוכים יותר הם בעיקר בבולמים ומערכת ההנעה. דגם ה- X מבוסס על מזלג רוקשוקס רבליישן עם מהלך 130 מ"מ בעל נעילה מהכידון, בולם מונארך ומערכות הינע של שימנו ברמת XT. שאר הרכיבים הם ממותג הבית של קורטק ZZYZX, מבטאים "זאיזיקס" ומשמעותו – המקום האחרון על פני כדור הארץ. מקורי! אם כי קצת מאכזב מאופניים ברמת המחיר הזו. היבואן מוסיף על המפרט המקורי מוט אוכף מתכוונן של רוקשוקס Reverb Stealth בעל החווט הפנימי, תוספת ברוכה ומתבקשת לכל הדעות.



 



על השביל
אני חייב להודות שכמהנדס אני נהנה לחקור סיסמאות הנדסיות, אותיות וסמלים המוטבעים על האופניים. לקורטק יש כאלו למכביר, משמעותם לא תמיד ברורה אך הם משדרים מקצועיות. לעין הבלתי מיומנת זה יכול להראות כמו מכונית ראלי לפני מרוץ.
החלק הקדמי של האופניים נמוך מאד ותנוחת הישיבה דומה לתנוחת רכיבה באופני XC. לתחושתי האופניים אוהבים רכיבה עם כסא גבוה, ומרגישים מאוזנים יותר כך. כחלק מהמסירות המקצועית שלנו הלכתי לחפש אלמנטים שירעידו אותנו כדי לבדוק את המתלה ולתהות על שלל האותיות על השלדה. ולשמחתי מצאתי בעונה זאת שבילים מרוטשים שצצו בשטח כמו פרות אחרי הגשם. למוד נסיון חיזקתי את הסתימות בשיניים ויצאתי למשימה.


 
   



הסאג המומלץ (גם הוא כתוב על השלדה) הוא 20-25%, ברכיבה המתלה האחורי מרגיש קשיח מאד. גם ב 25% סאג לא ניצלתי את מלא המהלך כמעט אף פעם. לעומת זאת בטיפוס, המתלה מצטיין. הקשיחות היחסית מתורגמת ליעילות דווש והאלסטומר המדובר דואג לאחיזת הקרקע הכל כך נדרשת. בדקתי את תפקוד המתלה עם 30% סאג, האופניים ממש זרחו בירידות וסינגלים טכניים, אך יכולת הטיפוס הפכה לנשיפות, נדנוד וקיטורים מצד הבולם האחורי, כך שנאלצתי לחזור דיי מהר לסאג המומלץ של 25% שקיעה. מבלי לחקור את גרף המתלים, ניתן להבחין בבירור כי בדווש בפלטה הגדולה מלפנים (38 שיניים) המתלה מתנגד יפה לכוחות הנדנוד בדווש חזק בגלגש"ים הקטנים מאחור, ופחות טוב מהאמצע ולמעלה.
(גם על הצהרות ייצרן נתייחס בכתבה על מתלים).







האלסטומר מה- 10Hz עובד כל הזמן וניתן להרגישו באופן ממשי. ברכיבה על דרך סלולה מורגש נדנוד קל שאינו מפריע ובדרכי עפר הוא ממש מצטיין וסופג טוב את האבנים הקטנות והבינוניות שמונחות בחופשיות על הקרקע. גם באדמה המרוטשת באדיבות הבקר של עמיקם, הרגשתי על כרית אויר ושמחתי שכל הסתימות עדיין איתי. בשטח טכני אלים, עתיר סלעים ושורשים המותקף לרוב במהירות גבוהה, ההרגשה הייתה שזה לא ממש מספיק. שם מתגלה מתלה נוקשה, שמצטיין פחות בעקיבה ומסמן לרוכב להאט מעט.






בשביל לשמור על שקט מהחלק האחורי של האופניים, קורטק הנמיכו את תומכת השרשרת לקו נמוך מהמקובל וכמובן העניקו שם למהלך, LPC (low profile chainstay). אין תחכום מיוחד במערכת הזו חוץ מהשם הלא ברור, אך בשורה התחתונה לא הורגשו רעשי שרשרת מכוון זה ועל כך יבורכו מהנדסי המותג.








בסינגלים זורמים האופניים דורשים וסוחטים מהרוכב דיוושים חזקים תוך כדי שהם משדרים בטחון בשמירה על הקו שנבחר, המתלה הקשיח מעודד דילוגים וקפיצות עם זמן אויר מכובד ונשלט אך כשהשביל מתפתל דרושות פעולות אסרטיביות של הרוכב בכדי לגרום להם לציית, עובדה שעלולה לפגוע בתחושת הבטחון של רוכב פחות מיומן. לטעמי הדבר נובע מתנוחת הישיבה הרכונה לפנים המקשה על העברות משקל מהירות בבלימה חזקה או פניות במדרון תלול.

 
 
 


לסיכום
קורטק יצאו מהקופסא המקובלת בתכנון מתלה ה- ה- Inside Link, התוצאה מעניינת וייתכן שבשידוך לשלדה קלה יותר יוכלו לבלוט יותר בשוק. יצוין כי תכונות של אלסטומרים משתנות עם שינוי בטמפרטורה, הם רגישים לקרניUV  לאורך זמן וככל הפולימרים נוטים "לזחול" תחת עומס. קורטק מציינים שה MDU ממנו עשוי האלסטומר שלהם עמיד בכל אלו. ה- Inside Link 10Hzמוגדרים כאופניAll Mountain /Transalp.  סוג של הגדרה גרמנית לא לגמרי ברורה כאשר שטח המחייה הטבעי של הרוכב הוא בין הירדן לים. מחוץ להגדרות, ה- Inside Link 10Hz של קורטק הם אופני שבילים לא רעים בכלל, עם יכולות דיווש גבוהות, עבודת מתלה מעולה בבידוד תחלואי השביל אך עם מעטפת טכנית מוגבלת ליישומים אגרסיביים ביחס לאופנים אחרים בקטגוריה רחבה זאת. אופניים שיתאימו יותר לרוכב שבילים הגומע מרחקים גדולים על סינגלים זורמים ודרכים פתוחות ופחות לרוכב האנדורו שמחפש לתת בראש ולפצח קווים טכניים מאתגרים.




 

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם