Mondraker Foxy Carbon XR 2015

Mondraker Foxy Carbon XR 2015

יבואן: מ.נ מערכות
מחיר האופניים במבחן: 34,900 ₪





 
ה-Foxy  הינם אופני האול-מאונטן\ שבילים של חברת מונדרקר הספרדית, בעלי גלגלים בקוטר 27.5 אינץ', מהלך של 140 מ"מ מאחור,ו- 130-160 מ"מ מלפנים. בלב האופניים עומדת שלדת קרבון  אשר תוכננה לפי תפיסת ה-  Forward Geometry עליה הרחבנו במבחן על דגם האלומיניום של הפוקסי  שפורסם בתחילת השנה והקרפטי 29 שנבחן לא מכבר במגזין. למי ששכח נזכיר כי הגיאומטריה הייחודית של מונדרקר מתאפיינת בהארכה משמעותית של הצינור העליון, דבר התורם לבסיס  גלגלים ארוך ויציבות משופרת במהירות גבוהה ובמקביל בקיצור הסטם לצורך היגוי זריז וטבעי.  תפיסת עיצוב זו הגיעה מהעולם המקצועני של תחרויות האינדורו ולאחרונה אומצה ופותחה הלאה על ידי מספר יצרנים לא קטן.






Highlights 
  • שלדת קרבון בטכנולוגיית Stealth, ציר אחורי 142x12
  • מתלה Zero Suspension   המייצר  140 מ"מ מהלך
  • מזלג Fox 34 Talas CTD FIT Factory Kashima מהלך משתנה 130-160 מ"מ
  • גלגלי Crank Brothers Iodin3  קוטר 27.5”
  • מערכות הילוכים SRAM XX1
  • אורך צינור עליון 635 מ"מ
  • אורך תומכות שרשרת 430 מ"מ
  • זווית צינור ראש 6.56 מעלות
  • מוט אוכף RockShox Reverb Stealth
  • משקל "רטוב" - כולל פדלים ופנימיות – 12.9 ק"ג
 (*) הנתונים הם למידת מדיום





אני יודע שאני אמור לכתוב הסתייגויות כמו "יופי הוא בעיני המתבונן", אבל אם לדעתכם הפוקסי לא יפהפיים – אתם פשוט טועים, ומבחינתי אתם מוזמנים לדפדף הלאה לכתבה של מישהו יותר פוליטיקלי קורקט ממני (לא איילון שגיא, למשל). שלדת הפחמן החמקן (Stealth Carbon כפי שמונדרקר בחרו לקרוא לה) מעוצבת בקפדנות, ואיזור צינור הראש המחוזק הוא לא פחות מעבודת אמנות. מבט מקרוב מראה שאף פרט לא נשכח – חיווט כבלים פנימי, מגן בוץ אינטגרל למתלה, חיבור ISGC  למוליך שרשרת, מגן תומכות שרשרת מובנה ומגן גחון לצינור התחתון.



 
 
 
חלקים בולטים
ה-Carbon XR הינו דגם הקצה של הסדרה, ומתהדר ברכיבים איכותיים בהתאם, בין היתר מערכת הינע מבוססת סדרת XX1  היוקרתית של SRAM ובולמים מסדרת ה-Factory של FOX (בכל זאת, לאופניים שם מחייב..), המביאים את החבילה למשקל "רטוב"  של כ-12.9  קילוגרמים. מזלג ה-Fox Talas  מלפנים מספק 160מ"מ של מהלך (20 מ"מ יותר מהמתלה האחורי), מוריד מעט את זווית הראש ולמעשה מקרב מעט את הפוקסי לדגם ה-DUNE האגרסיבי יותר.  ידית קטנה על הכידון שולטת במצבי ה-CTD  של הבולם האחורי והקדמי יחדיו, ומאפשרת לשנות את אקטיביות השיכוך בלחיצת כפתור. במשפחת הפוקסי קיימים 3 דגמי אלומיניום ו-3 דגמי קרבון נוספים ופשוטים יותר, למי שקצת מרחם על ארנקו.








 על השביל
הודות למזג האוויר ה"אירופאי" בו התברכנו לאחרונה, הזדמן לי לבחון את הפוקסי במגוון מסלולים ותנאים, חלקם מאתגרים למדי. ממסלולי מדבר ארוכים וזרועי אבנים ועד סינגלים בוציים וחלקים בגשם שוטף. והכל למענכם...
בעליות, הפוקסי התגלו כהפתעה טובה למדי. מכירים את תחושת ה"איך לעזאזל עוד לא הורדתי רגל?! " מהסוג שמדי פעם מקבלים בקטעי עליה טכניים? ובכן, עם הפוקסי חוויתי לא מעט כאלו. הם מאיצים היטב, והיציבות והאחיזה המעולה מאפשרים לרוכב לכבוש קווים מאתגרים למדי. הגיאומטריה עם הרכינה הטבעית קדימה, מונעת מהפרונט להזדקר בעליה, ובמקרה הצורך אפשרות קיצור המהלך של מזלג ה-TALAS ,יכולה לייצר הקלה  נוספת בהתמודדות עם קטעים תלולים ביותר.  אורכם של הפוקסי אכן סירבל מעט עניינים בקטעים סופר טכניים שדרשו מעט תמרונים והקפצות במקום, אלו אופניים שנועדו לכבוש את דרכם לראש העליה במהירות וביעילות, מבלי להשתעשע יותר מדי בדרך.
מתלה ה-ZERO הוא למעשה סוג של מתלה כפול חוליות עם ציר וירטואלי (בדומה ל-VPP, DW  או Maestro), בשילוב עם בולם אחורי צף, אשר נדחס משני קצותיו על-ידי שתי חוליות נעות.  המתלה נמצא על הצד היעיל של הסקלה, ומתמודד היטב עם כוחות הדיווש, ללא נדנוד מטריד. גם דיווש בעמידה לא הפיק נענוע משמעותי, עד כדי כך שידית הקשחת המתלים הרגישה מיותרת למדי, על אף מאמציי למצוא לה שימוש ראוי.
עם זאת, הדגש הברור על יעילות דיווש פוגע מעט ברכות המתלה.  גם עם שקיעה יחסית גבוהה בבולם האחורי (כ-30-35%), המתלה אינו מהמפנקים ביותר שפגשתי. אישית, זוהי פשרה שקיבלתי בשמחה, לטובת היעילות והזריזות,  אך רוכב שמחפש אופניים שינעימו את תלאות השטח ויאפשרו לו לשבת ולדווש בניחותא, עשוי להתאכזב מעט.




 

אבל בואו נודה, לא פתחתם את הביקורת כדי לקרוא על עליות ודיוושים באחו, תכלס. אז איך הם מתפקדים ב-Money Time – בירידות?  ובכן, בקטעים מתונים במהירות בינונית הפוקסי לא הרגישו יוצאי דופן. נכון, הם קלילים, שקטים ויעילים מאוד, אך הפוקסי לא הונדסו לצורך שיוט פסטורלי בסינגלים של קק"ל. ככל שהמסלול נעשה תלול והמהירות מתגברת, הפוקסי מתחילים להרגיש יותר ויותר הגיוניים. הסירבול הקל שהיה קיים במהירויות נמוכות נעלם ומתחלף בביטחון מדהים במהירויות גבוהות. בקטעים כאלה הפוקסי באמת יוצאי דופן, הם מתעוררים לתחיה במקומות בהם אופניים אחרים בקטגוריה מתחילים לגמגם.
שיטת ה- Forward  Geometry ממקמת את הרוכב במרכז האופניים, בתנוחה שמעודדת לתקוף קטעים תלולים וקווים טכניים. המספרים אולי נראים קיצוניים, אך מצאתי את עצמי מתרגל לגיאומטריה מהר בהרבה מהצפוי. אורכם אינו מפריע במשיכות כידון במעבר מכשולים או דרופים, כנראה תודות לתומכות השרשרת הקצרות.  זווית הראש הרגישה מושלמת (חדה במעלה אחת מדגמי האלומיניום, ולמעשה זהה ל-DUNE), והקשיחות הצידית פשוט מעולה. הפוקסי מאוד מאוזנים בסיבובים, בעיקר כאלו פתוחים ומהירים. כאשר צמיגי ה-WTB  העקשנים מתחילים לאבד אחיזה, הגיאומטריה והקשיחות הופכים כל החלקה לדריפט נשלט  (מילה נרדפת ל"מהנה בטירוף"). 
מה שכן, חשוב מאוד לשים לב להתאמת גודל השילדה. עבורי, בגובה של קצת מעל מטר ושמונים, גודל המדיום קלע בול עבורי. ספק אם הייתי מרגיש בבית על מידה L, אשר היתה עשויה להרגיש מעט  מוגזמת. למי שנמצא בין מידות, כמוני, הייתי ממליץ לנטות לכיוון הקטן מבין השניים. זאת ד"א מסקנה של כל בוחני המגזין על הדגמים השונים שנבחנו.



 
הפוקסי נוחים למדי באוויר, אם כי קשה לקרוא להם "שובבים". השילדה הארוכה דורשת יותר מאמץ בכל הנוגע לשעשועים בקפיצות (טייבלים, ויפים ושאר תרגילים שנערים זבי חוטם עושים בלי למצמץ).
המתלה התמודד בכבוד עם מדרגות ודרופים, ללא סגירות מהלך מטרידות. כנ"ל לגבי מזלג ה- Fox,  אשר ספג בכבוד כל מה שזרקתי לעברו, ומהווה שיפור משמעותי על פני אחיו הקטן שהגיע על דגם האלומיניום של הפוקסי אשר נבחנו קודם במגזין.  
גלגלי ה-Cobalt הקלים והרחבים תפקדו היטב, וגם נראים מעולה על הפוקסי. מערכת ההילוכים של SRAM  פעלה ללא דופי, בלי נפילת שרשרת או קפיצת הילוכים אחת לאורך תקופת המבחן. מעצורי ה-Formula הפיקו כוח עצירה מספק, למרות שמודולציה היא לא הצד החזק שלהם.  הסטם והכידון הרחב יחסית (740 מ"מ) איכותיים ונוחים (הגריפים קצת פחות), אם כי רוכבים אגרסיביים אולי יעדיפו כידון רחב בכמה סנטימטרים נוספים בכדי למצות את הפוטנציאל של אופניים מהירים כגון הפוקסי.
הלוואי והייתי יכול להיות אמביוולנטי בצורה דומה בנוגע לאוכף, אך ככל שביליתי יותר זמן על ה-FIZIK Tundra, הגעתי למסקנה שמדובר בגירסה הפרוקטולוגית לטיפול שורש. ברור לי שמדובר בעניין סובייקטיבי (ואיש איש ועכוזו, כמו שאומרים), אך עד שיוכח לי אחרת, ה-Tundra  הוא עיצוב שהומצא בכנסיה בימי האינקוויזיציה, ושוכלל לכדי שלמות על ידי ג'ורג' מהשב"כ.  אני רוכב יחסית סגפן- כמעט 20 שנה של רכיבות ללא ריפוד או טייץ, וזה האוכף שהכניע אותי. מצטער, אבל הייתי חייב לסגור איתו חשבון.



 

סיכום
 עם גיאומטריה כל-כך ייחודית, דיי ברור שמדובר באופניים בעלי אופי ספציפי.  אומנם קוראים להם "פוקסי", אבל אופיים מרגיש פחות כמו שועל ויותר כמו צבוע (צבוע יוקרתי וסקסי) – זנב קצר, פרונט ארוך, יציבים, מוצקים ורוצים לתקוף.  הם  איכותיים ומוצלחים ברוב הבחינות, אך משחררים את  הפוטנציאל האמיתי שלהם בסינגלים מהירים וטכניים. אם הכיף שלכם הוא לדלג בבאני הופ קליל מעל כל סלע קטן או לעשות מניואל על כל גבשושית בקרקע, ישנם זוגות מתאימים יותר. הפוקסי נועדו לטחון שטח, מספקים מעטפת בטחון נדירה בקטעים אגרסיביים, וימצו את יכולתם האמיתית במסלולים מהירים, בידיו של רוכב אשר רוצה להשאיר לאחרים אבק ולחכות להם למטה עם חיוך רחב.






 

 
Mondraker    Foxy    ליאור דיין   

רוכבים שקראו כתבה זו קראו גם